5 tips om je angst te omarmen.
17 januari 2023 

5 tips om je angst te omarmen.

Is angst (ab)normaal? 

 

Je kent het wel. Hartkloppingen, het zweet dat je uitbreekt, continu alert zijn, je onrustig voelen zonder oorzaak?  Allemaal tekenen die erop wijzen dat jij in jezelf angst voelt. Ook ik ervaar deze sensaties wel eens in situaties, maar wat doe je eraan? 


Wat is angst? 

Angst is een herinnering van een gebeurtenis die opgeslagen ligt in het onderbewuste deel van je brein.  De gedachten (bewust of onbewust) activeren een chemisch stofje die je gevoel 'aanzetten' of een andere opvolgende gedachte activeren gebaseerd op angst.  

Angst kent vele gezichten. Denk aan de angst voor verlating en je doordoor niet kunnen binden aan een leuke man (of vrouw), angst om veranderingen door te zetten door het onbekende waar je in stapt, angst om het podium te beklimmen dat je eigenlijk graag zou doen, angst om te spreken in het openbaar, angst om jezelf te zijn doordat je niet afgewezen wilt worden, angst om kwetsbaar te zijn en zo nog vele andere angsten die je kunnen belemmeren om echt te gaan leven.


De oorzaak van je angst.

Je weet niet altijd waar je angst vandaan komt of wat de trigger -moment dat iets in je onderbewuste aangeraakt wordt dat te maken heeft met een eerdere ervaring- is dat je gevoel activeert, maar je kunt wel werken aan het herkennen van je triggers waardoor jij je angst kan gaan begrijpen en verwerken.  Ervaringen uit je leven(s) blijven onbewust actief in de witte massa van je brein en kunnen voor een conditionering zorgen die niet altijd bijdraagt aan een positief zelfbeeld, aantrekking van positieve ervaringen en het aantrekken van mensen die je op tillen en aanvullen. Je gedachten en gevoel van angst kunnen je dus tegenhouden om mooie situaties aan te trekken, omdat je bang bent voor iets anders dan je gewend bent (ook al wil je dit wel). Dit is een; 'verslaving aan het oude'.  Deze 'verslaving' in stand houden zorgt voor een herhaaldelijke ervaring van het verleden, totdat je beslist en in actie komt om door middel van:' regressie, hypnotherapie, reconnect healing of een andere methode' de triggers van je verleden los te maken en je uit je belemmerende overtuigingen bevrijden. 

 

Herkennen van je triggers. 

Dit is een bewust proces waarin jij je bewust mag worden van je onbewuste geest. 

 

 Je kan je bewust worden van de triggers die geactiveerd worden door opgeslagen ervaringen in je onbewuste brein of anders gezegd 'je Geest'.  De ervaringen die jij in je jeugd of, later in je leven, door een traumatische ervaring zo diep weg hebt gestopt zodat je ze niet meer hoeft te voelen zijn niet opgelost. Je hebt ze op een plekje ergens in je brein of je pijnlichaam neergezet. Dit om je te herinneren dat je nooit meer z'n ervaringen wilt meemaken en als er dan weer eens een soortgelijke ervaring opdoet, jij je dan uit de voeten kunt maken door te vluchten of te vechten. Maar waar vlucht je voor en waarheen? Het zit immers in jezelf. 

Angst loslaten, hoe doe je dat?

Angst laat je pas los als je omarm wat je voel. 

 

5 tips om je angst te omarmen.

  1. Je hoeft je niet te schamen voor je angst. Iedereen heeft te maken met een angst en ieder op zijn of haar eigen manier. Geef aan jezelf toe dat je angst ervaart.
  2. Maak het bespreekbaar aan iemand die je vertrouwt of aan een professionele hulpaanbieder die jouw handvatten aan kan geven. Zo wordt je angst gedeelde angst en kun je gaan werken aan verbetering. Wat je bespreekbaar maakt zet je in het licht. 
  3. Dans met je angst en duw het niet weg. Je kunt je angst bijvoorbeeld projecteren op een schilderij waardoor je angst iets verder van je af komt te staan. Zo kun je ernaar kijken vanuit een afstand.  Probeer te observeren (als het je lukt). Wat je ziet? Is je angst die je ervaart het heden of iets van het verleden en projecteer je iets van je oude ervaring? Is je angst realistisch en kan je nu op dit moment iets gebeuren? 
  4. Maak elke dag een lijstje met minstens 3 momenten van herkenning van je triggers. Wat gebeurde er? Bij wie gebeurde het? Als je eraan denkt, kan je dan een soortgelijke ervaring van je gevoel of gedachten uit het verleden herkennen? 
  5. Benoem aan het eind van elke dag 3 momenten waarin je iets hebt gedaan dat jou hielp om je angst en triggers om te zetten. Wat heb je gedaan wat je een goed gevoel gaf over jezelf? Wat leverde het je op? Hielp het jou ergens bij? 

 

Mediteren door je lichaam op de stoel te voelen (mag met ogen open of gesloten) zorgt vaak voor meer rust in je brein en in je lijf. Je hoeft niets anders dan je voeten op de grond te voelen of/en je lichaam op de stoel.  De verschillende hormonen zoals: adrealine en schildklierhormoon kunnen je hart opjagen. Met meditatie werk je postitief op het parasympatisch zenuwstelsel, rustigere mindset en dit kan je zeker helpen bij angst.

Wil je echt transformeren door de oorzaak van je angst helder in beeld te krijgen en te verwerken? Boek een gratis evaluatiegesprek of kijk eens bij onze holistische therapie.

About the author
Place comment